IT Parťák: Vzdálená IT podpora v kapse
pracovní dny: 8:00 - 20:00 | víkendy: Zavřeno
dnes:
558 080 080
IT Parťák / Blog / Opravit telefon, nebo koupit nový?

Opravit telefon, nebo koupit nový?

Co se vyplatí víc

Publikováno 16.10.2023

Jistě to všichni známe – telefon nebo tablet se nám začíná zasekávat, je pomalý, baterie už nevydrží dlouho nabitá nebo něco přestává sem tam fungovat (např. hardwarová tlačítka, nabíjecí port apod.). A to je přesně ta chvíle, kdy začneme přemýšlet, zda se nám vyplatí přístroj nechat opravit, nebo zda si pořídit nový. Pojďme se podívat, kdy se vyplatí investovat do opravy a kdy spíše ne.

Oprava by se mohla vyplatit, pokud:

  • telefon či tablet nemá viditelně závažné poškození (např. poškozený displej),
  • zařízení není starší než 4 roky,
  • má přístroj ještě přislíbenou softwarovou podporu výrobce,
  • závada není zaviněna vniknutím kapaliny do zařízení,
  • se jedná o dražší/výkonnou řadu daného výrobce,
  • má zařízení dostatečné parametry pro další používání (velikost paměti RAM a úložiště dat, moderní bezdrátové technologie a standardy, dostatečně kvalitní fotoaparáty atd.),
  • je problém pouze s baterií (nevydrží už ani jeden celý den nebo se přístroj vypíná, i když zbývá třeba 30 % kapacity).

Naopak oprava se nevyplatí, pokud:

  • je zařízení starší než 4 roky,
  • je viditelně poškozené (např. prasklý displej),
  • víte, že problém vznikl tím, že do přístroje natekla kapalina,
  • telefon nebo tablet nemá dostatečné hardwarové parametry pro další používání (velikost paměti RAM a úložiště dat, moderní bezdrátové technologie a standardy, dostatečně kvalitní fotoaparáty atd.),
  • se jedná o základní/méně výkonnou modelovou řadu daného výrobce,
  • zařízení nemá další softwarovou podporu výrobce a již pro něj nebudou vycházet aktualizace a bezpečnostní záplaty,
  • máte v plánu brzy pořídit nový přístroj (nehledě na to, zda bude starý fungovat, anebo ne).

Také se často stává, že zařízení se jen zasekává, je pomalé nebo správně nefungují některé základní aplikace. V takovém případě většinou není potřeba v přístroji měnit fyzicky nějaké díly, ale stačí je pročistit od nepoužívaných aplikací a od starých dat, jako jsou fotografie, videa, hudba apod.

Naprosto nejlepší způsob je restartovat tablet nebo telefon do továrního nastavení – tím odstraníme vše, co v něm je (POZOR – před tímto krokem je potřeba všechna data kompletně zálohovat!), a uvedeme ho do stavu, v jakém ho výrobce prodává (tedy bez veškerých dat, účtů a aplikací, které jsme sami doinstalovali). Poté už si jen přístroj opět nastavíme dle našich potřeb a požadavků.

Často se tímto krokem vyřeší spousta problémů, především u starších zařízení (zasekávání, pomalost, nefunkčnost některé aplikace, málo místa v úložišti atp.). Tento postup může někdy vyřešit i rychlé vybíjení baterie.

Chcete se dozvědět více podobných rad?

Odebírejte náš newsletter:

Když si to tedy shrneme, nechat si zařízení fyzicky opravit se vyplatí pouze tehdy, když je telefon či tablet v dobrém stavu, není poškozený, závada nebyla způsobena vniknutím tekutiny a přístroj je po záruce maximálně 2 roky. A i pokud dodržíte vše výše zmíněné, může se stát, že oprava nebude rentabilní – tedy že se nevyplatí z finančního hlediska. To může být zapříčiněno třeba tím, že závada bude na základní desce anebo v displeji telefonu či tabletu a cena za opravu bude převyšovat cenu zařízení anebo bude srovnatelná s cenou podobně vybaveného nového přístroje.

To, zda se ve finále oprava vyplatí, nebo ne, s jistotou zjistíme až po diagnostice zařízení v autorizovaném servisu. Zde nám sdělí, co přesně je špatně, které díly bude potřeba vyměnit a kolik to bude stát peněz. Většina servisů nabízí diagnostiku zdarma, pokud si poté u nich necháte provést opravu.

Autor článku

Filip Svačina
Filip Svačina

Váš IT Parťák

Všechny články
Chová se Váš telefon nebo tablet nestandardně?
pracovní dny: 8:00 - 20:00
|
víkendy: Zavřeno